4. januar 2006

Lenge siden sist...

Det har dessverre blitt dårlig med blogging i det siste... Men nå har vi endelig fått nett på Solbakken, så vi kan håpe at det blir litt bedre framover :)

Vi var i Vågå i starten av jula og det ble mest ski og lite trening. Litt sporadisk fri ved foten og sitt under marsj er vel alt vi kan rapportere.

Var tibake i Trondheim tredje juledag for å jobbe resten av romjula, men ble syk og måtte holde meg hjemme og inne i stedet... Ikke særlig artig, men formen har ikke vært værre enn at vi har lurt til oss litt innetrening.

Det har blitt mye meldingstrening, en del luktdiskriminering og noe sitt, ligg og bli.

Meldinga har etterhvert blitt stabilt god i innemiljø. Tam tar nå bittet fra gulvet uansett hvordan og hvor figuranten er plassert. Stående, sittende og liggende på gulv, på stol, i sofa, på kjøkkenbenk etc. Han kommer nå også fint inn for avlevering selv om jeg beveger meg i vilkårlig retning når han er på tur inn til meg. Vi må bli friske så vi kan ta de neste stegene ute nå...

Vi har også fortsatt med luktdiskriminering og gikk i går over fra postit-lapper til the real stuff. Jeg startet med å overføre meldinga (fyse på target) fra lapper til neseprøve-pinnen. Dette gikk veldig lett. Etter bare noen få klikk holdt han snuten på en pinne liggende på gulvet, i opptil et par sekunder.

Fra der var veien kort til at vi klarte å holde oss over 80% med to pinner, nærmest uansett hvor vanskelig vi gjorde det. Jeg gleder meg virkelig til neste luktdiskrimineringsøkt for dette var artig :)

Vi har filma en del både av meldings- og luktdiskrimineringstreninga, så jeg skal prøve å få lagt ut litt når tida tillater det (forhåpentligvis i helga).

Ellers så har vi kommet et langt stykke på sitt på kommando. Her mangler det nå først og fremst mengder med generalisering og videreutvikling av bli'en. Han kan nå sitte på den lengste avstanden jeg får til inne, så innkalling fra sitt bør være like rundt hjørnet.

De siste dagene har vi trent en del på ligg, tisvarende det vi gjorde med sitt inntil jul. Mye dekk i front på kommando, kombinert med bli. Bli liggende er nok nå tilnærmet like bra som bli sittende, men han kan foreløbig ikke kommandoen like bra som for sitt. Dette skal vi gjøre noe med i dagene som kommer. Jeg kommer også til å blande litt mellom sitt og ligg på kommando framover.

I kveld er planen å dra på Nidaros-trening på ASKO, for å få oss en etterlengtet ute-økt :)

Ingen kommentarer:

Blogglisten