25. januar 2006

DZ

Det dårlige føret gjorde at vi trente inne igjen i går, men i natt har det snødd litt så den verste holka er kanskje over.

Vi trente feltsøk/apportering med godbitskål til å begynne med. Dette er trening som har vært noe forsømt med Tam så jeg var egentlig spent på hvordan det skulle gå. Det var også veldig vanskelig i starten. Det at Marthe stod med godbitskåle gjorde at Tam prøvde å komme i utgangsstilling hos henne i stedet for hos meg.

Vi senket kriteriene; først fikk Tam versågod for å se på meg og deretter for å komme mot meg. Deretter kom han i utgangsstilling. Etter noen få "versågod" med gradvis økning i kriteriene plukket han opp en gjenstand som jeg la framfor beina mine mens han var hos Marthe og tømte skåle. På slutten av økta startet han fra utgangsstilling, hentet gjenstand på fire meters avstand som lå en meter fra godbitskåle og kom tilbake og avleverte i utgangsstilling. Fin apporteringstrening, fin feltsøktrening og fin Doggie Zen-trening.

Etter en pause ute i bånd trente vi rygging - igjen. Han begynner å bli flink til å holde seg ved mitt venstre lår og til å bevege seg i samme fart som meg, men uten vegg forsvinner han lett inn bak meg. Altså motsatt av den siden vi har vegg når vi bruker vegg. Dette gjorde at jeg i går hadde fokus på venstrevinkler for å få forsterket at han beveget bakbena mot venstre, i stedet for til høyre som var problemet. Dette var veldig vanskelig både for meg og for Tam... Vi filmet hele økte og på film så det faktisk litt bedre ut enn det føltes. Ikke lett å ha god timing når man ikke ser bakbena... Vi fortsetter med dette på kommende inneøkter også.

Vi avsluttet med å trene stå i front. Dette har vi ikke gjort på flere månedet, og jeg brukte hele økta bare på å få fram en någenlunde stå. Her har vi en jobb å gjøre!

Ingen kommentarer:

Blogglisten