30. august 2009

2 dager med B-spor på Fosen

I helga har vi vært på Fosen og konkurrert B-spor begge dager.

Først av alt, takk til fosningene for et knall-arrangement!
Og: Grattis til Lena med CERT!!! Og grattis til Janne og dere andre som fikk opprykk!

Vi har i praksis hatt hele sommeren på å lære inn de tre øvelsene vi har manglet for å stille i B:
Kryp
Fremmadsending
Hals

Dessverre har vi ikke klart å være veldig systematiske, og kombinert med for lite trening har vi ikke kommet helt i mål.

Dette gjorde at jeg ikke hadde forhåpninger om opprykk i helga (ja jeg konkurrerer likevel, fordi jeg synes det er veldig artig :D).

Lørdagen startet ikke veldig bra. Eller det vil si - sporoppsøket var bra, men sporet ble for vanskelig. Vi fant første pinne umiddelbart etter sporoppsøket, men bare 50 m etter den pinnen stod vi ved sporslutten! Kort oppsummert ble det mye rot og lite sporgåing... Vi endte opp med bare tre pinner, men med litt mer erfaring enn før vi startet :)

Lydigheta gikk forøvrig over all forventning på lørdag! Eller rettere sagt - vi fikk poeng på både kryp og fremmadsending, noe jeg ikke forventet. Da vi hadde for lite i sporet valgte jeg å stå over dekk med skudd.

Fletet klarte jeg forøvrig ikke å stå over, men det gikk bare så der. Tam virket litt sliten, og vi fant bare to gjenstander. På toppen av alt letta han på foten og signerte ei lita furu, og såntno liker ikke dommerne :)

Kort oppsummert lagret vi følgende på disken etter første dagen:
1) Tam er veldig berørt av konkurransesetting/hunder utenfor ringen, selv om det på ingen måte var mye forstyrrelser på Fosen...
2) Vi fikk poeng på alle lydighetsøvelsene, noe som gjorde at jeg visste at vi med litt hell kunne få opprykket tidligere enn vi hadde håpet på, dagen etter
3) Tam og jeg må bli bedre på å utrede sportap

Søndag startet veldig bra! 1o på oppsøk og 10 i sporet! Det jeg likevel vet er at vi ikke holder mer enn akkurat høyt nok nivå, både på oppsøket og i sporet, så det er bare å trene på!

Lydigheta gikk derimot dårligere på søndag enn på lørdag. Vi nullet solid på fremmadsendinga (noe som jeg ikke er det minste overraska over), og vi nullet så vidt(!) på krypen (Tam reiste seg et par skritt før slutten). Resten av lydigheta var hakket bedre enn på lørdag, men vi MÅ ta oss selv i nakken og få orden på vårt forhold til andre hunder dersom vi skal bli så gode som vi har lyst til. Jeg velger å tro at oppskrifta er så enkel som dette:
1) Tren sammen med andre (hunder) så ofte som mulig. Minimum en gang i uka!
2) Tren på nye steder så ofte som mulig. Minimum en gang i uka!

Selv om vi med null på to øvelser med vektall fire ikke ville klare opprykket, valgte jeg å bli med på både dekken og på feltet. Begge deler gikk veldig bra - to tiere!

Alt i alt et veldig bra arrangement og veldig lærerikt for både Tam og meg - har fått noen klare svar på hva vi skal prioritere kommende uke, fram til neste helgs spor- og runderingskonkurranse i Trondheim.

Planen for kommende uke blir slik:
1) Vi skal trene kryp hver dag, med fokus på strekking av strikk framfor riktig teknikk
2) Vi skal trene sisteleddet på fremmadsendinga hver dag
3) Vi burde vært på Nidarosbanen og trent med andre hunder flere ganger, men det blir nok bare på onsdag
4) Vi må trene fremmadsending med gruppe minimum på onsag, men helst ei økt til
5) Vi må ha minimum et par økter der vi setter sammen gallopp- og sakte-leddet på fremmadsendinga
6) Vi må trene hals konkurranselikt, med kommandant (måtte ha dobbeltkommando for å få han i gang både lørdag og søndag)
7) To økter med sporoppsøk/korte spor
8) Ei økt med innkallingstrening i skogen for å gjøre oss klare til runderinga

Puh... blir ei tøff uke. Fredag blir det treningsfri. Etter konkurransen blir det off til Spania for to uker :)

Ingen kommentarer:

Blogglisten