15. april 2006

På kurs med Nina og Kent Svartberg

Første helgen i april var vi i Oslo på kurs med Nina og Kent Svartberg. Kurset ble arrangert av Fanny og Thomas, som er instruktører ved Canis Hundeskole avd. Asker og Bærum.

Det var et kurs med 100% konkurransefokus, noe som var VELDIG nyttig for både Tam og meg, som begge har svært tynt erfaringsgrunnlag på dette området...

Tam var ikke helt på hugget lørdag, men var mer lik seg selv på søndag. Skal tro om det rett og slett er varmen (!!) som gjør at han av og til er litt daff...?

Det var uansett veldig artig å høre så mye fornuftig om hundetrening i løpet av en helg! Og motivasjonen fikk seg en skikkelig oppsving, så nå er det bare å gi gass utover våren :)

Jeg har konkludert med følgende mhp egen trening etter kurset:

1) Jeg skal i større grad belønne med "uppgift" (arbeidsoppgaver) i stedet for å gi billige godbiter.

2) Jeg skal bli flinkere til å holde høyere kriterier på små-ting/være forsiktig så Tam ikke "tvinger" meg til å holde kriteriene nede.

3) Ikke gå fra GF og direkte til store delmomenter på øvelser hvor jeg trenger fart + tørre å bryte kjeder med strategisk belønning.

Typisk for meg under punkt 1 har vært å tenke frekvens, frekvens, frekvens og frekvens. Det skal jeg fortsette med, men jeg skal bli flinkere til å forsterke adferd som er relativt ferdig innlært med å la Tam FÅ LOV til å gå fri ved fot, springe ut i ruta el.l - i stedet for å stappe en godbit i munnen på han først.

På punkt to skal jeg bli råere til å strekke strikken og tørre å utfordre 80%-regelen på adferder som jeg tror Tam kan. Det samme når jeg tror han "tåler" å bli feilet.

Under punkt tre tenker jeg spesielt på å belønne raske starter, raske gallopper, raske opptak etc, uten at hele (del-)kjeder må fullføres først. Under dette punktet kommer nok også at jeg ikke skal være redd for å bryte kjeder og belønne agility-messig på smådeler også etter at (del-)kjeder er ferdig innlærte.

Takk til Kent og Nina (og Fanny og Thomas!) for strålende kurs!

Ingen kommentarer:

Blogglisten