13. november 2005

Alkoholpåvirket forståsegpåer

Har hatt ei lita økt på den lokale grusbanen i dag. Ruta og innkomster med og uten apport stod på programmet. Hadde tenkt å trene holdter også, men de lokale heltene skulle ha fotballtrening, så vi kom ikke så langt...

Lar være å kommentere rutetreninga i dag... Men har litt synsing på lager :)

Tror jeg skal flette inn et fjerde alternativ (i tillegg til _mine_ tre alternativ som jeg lista opp her om dagen) til framgangsmåte (etter tips av en alkoholpåvirket forståsegpåer) under rutetrening:

Targeting på den bakre kjegla når jeg sender hunden diagonalt inn i ruta (skal teste dette på neste økt).

Denne forståsegpåeren mente også at man _aldri_ må klikke med mindre hunden har passert midten av ruta (for å unngå testing før hunden har nådd midten).

Dette er i stor kontrast til framgangsmåten den svenske superhelten Ulf Karlborg bruker. Han gir F i presisjon i starten. Han bryr seg kun om fart. Bare hunden har full gass gjør det i følge han ingen ting om hunden bommer med 5 meter. Han belønner for fart! Og har hunder med FART! Man får det man forsterker.

Ulf bruker i liten grad (les: null) musematte eller annet nymotens tull og slipper vel da også det mange oppfatter som problemer med testing. Jeg tror likevel at man vil unngå testing hvis man har fullt fokus på fart og belønner med bra timing (selv om man bryter med den alkoholpåvirkede forståsegpåerens tips).

Artig å være sylfærsk og lage seg teorier (og sannheter) om hva som vil funke best :)

Nok om rutetrening.

Innkomstene gikk tålelig bra. Jeg tror jeg kan redusere fokus på fart og heller sette fokus på selve innkomsten på de kommende øktene. Han løper mer enn fort nok, men setter seg av og til med overkroppen litt langt fra meg (han lener seg litt ut, bort fra meg). Dette gjelder både med og uten apport (han holder forøvrig veldig fint og løper nesten like fort med som uten).

På de kommende øktene skal jeg få Marthe til å holde Tam på relativt kort avstand, slik at jeg kan trene mange repetisjoner fra forskjellige vinkler og virkelig terpe vakre innkomster (og da heller tåle at han galopperer sakte eller til og med traver)...

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg venter i spenning på en film av rutetreningen. Tror på target på borterste kjegle om en har en dårlig fremover-ligg som Pia. Om en har problemer med hund som vender opp for tidlig, kanskje legge target noen meter forbi ruta og klikke når hunden er i rett posisjon (helst litt over midten). Lettere å fade vekk targeten da...kanskje:)
Spennende å høre hva som funker best!

Blogglisten