23. september 2005

Melding inne og ute + spor

Første økta i dag gikk utelukkende med til meldingstrening inne. Vi har nå komplett, balengskjeda melding! Kjeden er på ingen måte stabil og jeg skal ta selvkritikk for at jeg har vært litt utålmodig. Jeg må ta meg selv i nakken for å stille like strenge krav på utførelsen av delmomentene i meldinga som jeg normalt gjør på lydighetsøvelser. Hold fast er noe det definitivt ikke bør slurves med (jeg har ikke tenkt å dra med meg en dårlig hold fast noen steder).

Uansett. Tam finner Marthe gjemt bak soffaen. Tar løsbittet som ho holder helt nede ved golvet, kommer tilbake til meg, holder til jeg sier "takk", sitter stille mens jeg kobler på lina og løper tilbake til Marthe for belønning på min "vis"-kommando.

Framover må jeg sørge for å ha spesielt fokus på skikkelig hold fast (han tygger ikke, men holder litt løst etter at han har satt seg i utgangsstilling noen ganger) og at han sitter helt til han får beskjed om å vise (han har veldig lett for å tjuvstarte foreløbig - noe jeg forsåvidt ikke synes er kritisk så lenge det skjer etter at jeg har fått på lina : ).

På økt nr to var det også meldingstrening som stod på programmet, men nå ute. Marthe var som vanlig figurant og jeg fikk kjeft for slurv :). Fint med coach som ikke lar meg slurve! Jeg fikk kjeft for å kjøre for mange repetisjoner selv om jeg tok tre (!) pauser før jeg hadde kjeda hele meldinga. Jeg er likevel fornøyd med økta. Det går framover og vi har nå (så godt som) hel melding ute i skogen (separat - altså ikke sammen med søk). Jeg skal prøve å prioritere meldinga framover - gleder meg til å få tatt den i bruk på ordentlig.

Etter meldingstreninga ble det en times pause i bilen mens vi gikk spor med Enya og Nova. Deretter var det et ca 40 meter langt, rett pinnespor i skogsterreng som Marthe hadde lagt til oss som stod på programmet. Alder ca 1,5 time. Vi gikk igjen over 1 av 5 pinner :(

Jeg synes han både sporer og plukker pinner veldig bra, men noe er vi definitivt ikke flinke nok til når vi går over pinner. Jeg er ikke helt sikker på hva det er...

Jeg kunne si nøyaktig hvor vi gikk over pinnen utifra Tams oppførsel, men det hjelper ikke når den ble liggende igjen. Når jeg lærer Tam litt bedre å kjenne tror jeg ikke dette blir noen problem, men denne gange ble jeg litt narra. Ytterligere skjerping på neste pinnespor!

Ingen kommentarer:

Blogglisten