29. september 2005

Hold fast, tannvisning, holdter, melding og spor

Første økta i dag var ei inneøkt med trening av hold fast, holdt og tannvisning.

Under hold fast-treninga brukte vi først ei lommebok i skinn, deretter en bit av en hageslange og til slutt metallapporten. Vi starta med å holde fast lommeboka sittende i utgangsstilling. Dette gikk helt fint. Han holder uten å tygge selv om jeg beveger hendene rundt kjeften på han aldri så mye. Avleveringa på ”takk” er også god. Når vi gikk over til å trene innkomster (komme inn og sette seg i utgangsstilling) med lommeboka ble det antydning til tygging. Vi skifta da til hageslange-biten. Det resulterte i null tygging. Vi kjørte da flere repetisjoner med innkomst (Marthe holdt Tam og ga han slangebiten når han var ”klar”). Til slutt tok vi noen hold fast-repetisjoner med metallapporten. Jeg ga han metallapporten mens han satt i front. Målet med treninga var at han skulle holde skikkelig fast og ikke bare la apporten ligge i munnen. Klikk og belønning så snart han beit skikkelig tak i apporten. Dette gikk også veldig bra. God hold fast-økt!

Tannvisningsøkta var Tams første møte med denne ”øvelsen”. Han satt i utgangsstilling og ble klikka og belønna for at han holdt posisjonen selv om Marthe satte seg på huk foran oss (c/t), løfta henden mot hodet hans (c/t), berørte snuten hans (c/t), tok tak i snuten hans med en hånd (c/t), to tak i snuten hans med begge hender (c/t) og til slutt letta på leppa hans (c/t). Lekende lett :) Flink gutt! Han hadde faktisk øyekontakt med meg selv om Marteh tok tak i han og letta på leppa hans.

Til slutt i inneøkta trente vi holdter ved vegg. Dette var faktisk første gangen jeg har trent holdter med Tam (som nå er ni mnder...huff). Dette gikk også greit. Ca ti reps der jeg bare tok ett skritt og stoppa. På de siste repetisjonene satta han seg raskt og beint. Regner med at jeg kjører en økt til ved veg før jeg fjerner hjelpa.

Andre økta i dag besto av meldings- og sportrening. Meldingstreninga var så dårlig at jeg knapt nok vil skrive om den. Merkelig at det skal være så mye vanskeligere (for treneren) å holde oppe nivået på meldingstrening enn det er på apporteringstrening. Jeg må virkelig skjerpe meg og begynne å tenke ”lydighetstrening” her, selv om vi er i skogen. I dag ble det opp til flere repetisjoner av hel kjede der han fikk tygge, slippe løsbittet for så å plukke det opp igjen etc. Fy fy. Jeg er glad det bare var Marthe som fikk se det.

Etter meldingstreninga gikk vi et godbitspor på ca 150 meter. De første 100 meterne la jeg i motvind på en hard grusvei. Kattemat (tørrfor) som belønning i snitt ca hver femte meter. Tam hadde ingen problemer med å følge dette sporet. Lav nese og behersket sporing. Deretter kom vi til en nitti graders høyrevinkel. Den ble rett og slett for vanskelig og det ble litt tull ball. De siste 50 meterne gikk på grov jord over en bekk og opp en bratt skråning. Dette gikk også bra, men jeg syntes han gikk over vel mye kattemat på denne strekka.

Ingen kommentarer:

Blogglisten