20. desember 2005

Sosialisering, melding og dårlig stimulus kontroll

I helga har tispene i flokken vært bortreist så hannene har styrt gården. Det har medført mye sosialisering. Tam har blitt veldig flink til å gå fri ved fot med halvfulle kamerater og ikke minst å ligge og rulle i sofaen i diverse armkroker. Tam ser ut til å bli like glad i folk som begge jegerne i flokken.

Det har også blitt tid til litt trening. Søndag var vi på Canis-jordet og trente rundering i dypsnøen. Siden meldinga har sittet som et skudd inne i det siste, var jeg sikker på at jeg kunne gå rett på hel kjede ute også. Det tok jeg selfølgelig grundig feil i. Hovedgrunne var nok at jeg ikke har "beveget meg på midtlinja" når vi har trent melding under søk i bygg (eh... Marthe har gjemt seg i andre etasje). Det endte med at vi måtte kjede hele greia på nytt. På veien, der det var brøyta.

Må nok en gang innse at jeg hadde planlagt for dårlig. Det er veldig lett å la andre styre showet når man trener med mer rutinerte folk og da er det ikke så lett å dra seg i land når kriteriene blir for høye (hundefører må alltid ha en GOD PLAN B).

I går (mandag) ble det en liten økt på p-plassen på Pirsenteret etter jobb. Vi trente ut til kjegla, fri ved fot, plukk opp og innkomst med apportbukk. Alt dette går bra, men jeg har plutselig fått et problem med stimulus kontrollen på "takk". Dette så jeg første antydninger til på meldingstrening i forrige uke, men trodde det var tilfeldig (brukte dobbeltkommando en gang). Dette gjentok seg også en gang på meldingstreninga søndag. Når det så gjentok seg også i går måtte jeg krype til korset og sette fokus på det.

Jeg vurderte (som vanlig) å få fram frivillig adferd før jeg skulle sette på kommanodoen ("takk") igjen, men lot dette være da jeg regner med at han hadde holdt til han ble blå, så lenge han ikke fikk høre verken klikk, "bra" eller "takk".

Løsningen ble i stedet å kjøre DZ med en neve godis framfor nesa på han. Da slipper han på direkten når jeg sier "takk". Kjørte en del reps med godis framfor nesa før jeg kjørte noen reps uten godis framfor nesa. Han slapp veldig kjapt på kommandoe hver gang. Jeg feila han også noen ganger når han slapp på kommandoen "kake". På slutten av økta sa jeg "kake" og "takk" annenhver gang tre ganger og han slapp bare på "takk". Flink gutt. Så får vi se om dette var nok til at "takken" holder seg.

Ingen kommentarer:

Blogglisten