16. desember 2005

Mere melding

Det ble en ny økt inne med melding i går. Vi trente også litt ligg/bli liggende.

Meldingstreninga gjennomførte vi akkurat som dagen før, men med litt heving av kriterier ute hos figurant. Løsbittet ble nå lagt på gulvet framfor figuranten. Tror vi til sammen fikk fire reps der bittet lå på gulvet. På rep nr to så han antageligvis ikke bittet og løp rett tilbake til meg (for høye kriterier med andre ord). Eller gikk dette veldig fint, med unntak at jeg innser at jeg har trent for lite plukk opp (som forsåvidt ikke har noe med meldinga å gjøre). I følge Marthe var plukk-opp'en bra, men når han skifter tak på løsbittet på tur inn (noe han ikke gjør når han får løsbitt eller annen gjenstand "levert"), så vil jeg ikke fortsette før vi har delt opp og lært inn + kvalitetssikra de delene som ikke er bra nok. Jeg bør derfor trene plukk opp for jeg fortsetter med melding der løsbittet blir lagt på bakken.

Ligg/bli liggende gikk veldig bra i går. Han veksler lett mellom sitt og ligg (vi har trent veldig mye sitt i det siste) og er flink til å holde posisjonen (bli liggende).

Skal fortsette å trene både sitt og ligg med kommando framover. Det bør være en selfølge at Tam skal ha veldig god stimulus kontroll på sitt, ligg og stå.

Ingen kommentarer:

Blogglisten