7. desember 2005

Feltsøk- og rutetrening

Tam var med på jobb i går også (tirsdag). Det begynner å bli fast takst nå, at han er med og ligger i bilen. Han luftes som regel en gang i løpet av dagen, men av og til ligger han også hele dagen. Han ligger alltid og sover når jeg kommer bort til bilen, så jeg tror han synes det er ok.

Jeg tok meg ei jobb-pause i to-tida og var ute og trente felt. Dvs: jeg kastet ballen litt vanskeligere enn normalt og holdt Tam i halsbåndet noen sekunder etter at han hadde sett at ballen hadde landet/forsvunnet. Bortsett fra dette tenkte jeg ikke trening i særlig grad. Det var et prøveprosjekt for å "stimulere søkslysten". Men for alle del - de lærer hele tida - selv om jeg ikke tenker trening - så man må ha med seg hodet!

Jeg syntes trening gikk fint, så jeg kommer til å fortsette litt med dette, både ute og inne. Kommer forøvrig til å øke tida fra synspåvirkning til han blir sluppet for å lete, nokså fort.

Innimellom søkene trente vi sakte marsj. Dette gikk som en drøm. Fri ved foten begynner å bli bra - særlig når han er opplagt. Synes kvaliteten på det han leverer faller nokså raskt hvis han feks har vært ute løs med Enya, hatt mye aktivitet etc.

Vi fikk oss også ei lita kveldsøkt i går, før det ble spasertur med resten av familien.

Vi satte opp ruta og trente targeting på alle fire kjeglene: Jeg prøver å få stimulus kontroll på hvilken kjegle som skal touches ved å stille meg med fronten mot den kjegla jeg vil han skal løpe mot. Dette har gått veldig raskt med Storm, og det ser det ut til å gjøre med Tam også.

Planen er at han etterhvert skal løpe og touche den bakerste av de kjeglene jeg står vendt mot. Jeg vil at han skal bli stødig på dette fra alle vinkler, før jeg øker avstanden. Kommer nok til å veksle noe mellom dette (targeting på kjeglene) og musematte framover. Kjegle-targeting på kort avstand og musematte-targeting på lang avstand. Regner med at jeg kan ta enkelte reps uten matte på relativt lang avstand nokså fort uten at kriteriene blir for høye (vil jo nødig feile han på repetisjonene med lang avstand).

På kveldsøkta ble det også litt bli sittende-trening. Jeg har en tendes til å øke kriteriene for fort/holder for lav belønningsfrekvens, for det skjedde flere ganger at han reiste seg uten at det var meninga til treneren. Jeg belønte en del fra lomma, men la også ut ballen som avstandbelønning etter at han satt seg, på enkelte reps. Han fikk løpe og ta ballen når jeg sa "versågod".

Ingen kommentarer:

Blogglisten