19. oktober 2005

Innetrening - hold fast, fri ved foten og luktdiskriminering

I dag har vi trent hold fast. Først med skumgummi-løsbittet, deretter med metallapporten. Har antydning til tygging når han skal komme i utgangsstilling med løsbittet. Når han får det mens han sitter går det bra. Dette må vi trene mer på! Og være knallhard på kriteriene. Tygging må ikke tillattes under noen omstendigheter :)

Det går relativt bra også med metallapporten. Trente litt hold fast i utgangsstilling + at vi tok noen repetisjoner der jeg leverte apporten i front. Stort sett holder han veldig bra, men av og til er han litt "løs" i kjeften. Det er en utfordring å være god trener under apportering.

Vi har også trent en del fri ved foten. Startet med å ha fokus på holdtene. Han setter seg nå veldig raskt! Men jeg synes det er litt mye "armer og bein" i det jeg stopper. Holdten er liksom litt urydding. Vi hadde forøvrig litt dårlig fokus akkurat i det jeg tok det første skrittet etter å ha belønna en holdt, så vi gikk fra å trene holdter til å trene "starter". Klikk med det samme vi starter å gå med venstre fot hvis han holder fokus.

Til slutt i inneøkta (etter ei lang pause ute i bånd) tok vi fram en neseprøvepinne og trente touche uten å bite. Dette gikk lett. Startet med å holde neseprøva slik at det var umulig å bite (lot bare kortenden synes). Etter en del repetisjoner med touching av kortenden, gikk vi over til å touche langenden. Etterhvert holdt jeg neseprøva på alle mulige måter og jeg fikk klikka for touching på godt som hver eneste repetisjon. Dette gikk faktisk bra også når jeg la neseprøva ned på gulvet. Da så det til og med ut som han koblet dette opp mot "fryse med nesa på target" som han har lært med post it-lappene. Han holdt nesa i ro på neseprøva i inntil fem sek på det lengste. På neste økt får vi introdusere pinne nr to uten lukt.

Jeg har lite/ingen erfaring med neseprøve/luktdiskriminering fra før, men har tenkt å ta ett lite steg om gangen i motsetning til det mange gjør når de hopper fra en pinne (med lukt) til en med og 20-30 uten.

BE A SPLITTER NOT A LUMPER!

Bob Baileys ord er lov :)

Det vesle jeg har praktisert med post it-lapper gjør at jeg har tro på å øke med en pinne om gangen. Jeg vil være sikker på at jeg ikke narrer hverken meg selv eller Tam til å tro at vi er bedre enn vi er.

Ingen kommentarer:

Blogglisten