22. oktober 2005

Ferdig med elgjakta, miljøtrening i byen

Vi kom tilbake fra jakt i går kveld (brukte kun en dag på å få tak i siste dyret : ).

Den siste elgen ble faktisk skutt i los 50 meter fra bilen der Tam satt og venta med åpent vindu! Det var såpass mye bråk (les: bjeffing) fra losen til at jeg ikke registrerte om Tam "var med" og bjeffa når jeg stilte meg innpå, men jeg hørte han bjeffa litt etter at jeg hadde skutt. Om det var pga smellen eller pga den intense bjeffinga i forbindelse med fallet vet jeg ikke. Jeg titta inn i bilen til han en liten halvtime etter smellen og da lå han i allefall og småsov.

De par dagene vi var borte nå ble det som vanlig litt tilfeldig fri ved foten-trening i forskjellige situasjoner. Vi tok også ei ti-minutters inneøkt med bakover-ligg. Dette har vi ikke ofret en tanke før nå, og det var ikke lett!

Tilbake i Trondheim ble det en bytur i værste lørdagsrushet. Dette gikk nokså bra. Han går fri ved fot i de fleste situasjoner hvis jeg belønner ofte nok. Han kommer også kjapt tilbake og inntil mitt venstre ben hvis jeg stopper når han drar i båndet. Selv om by/miljøtrening har blitt noe nedprioritert, ser det ut til at vi ikke kommer til å få spesielle problemer her...

Vi har nok større behov for å trene på å tåle at biler kjører forbi enn å sitte i ro og se på shoppere som passerer. Lydighetstrening i forskjellig miljø er forøvrig et must uansett.

Vi avslutta dagen med en times løpetur med resten av hundeflokken (untatt Varg som fikk fri pga noen timer i los dagen før - det må tas hensyn til sterk grad HD...). Tam og Enya kunne nok begge egnet seg bra som trekkhunder - de galopperer i selen nesten uansett hvor lite framdrift jeg gir dem.

Ingen kommentarer:

Blogglisten