22. juli 2008

Koks' første spor

I løpet av den siste uka har Koks gått sine første spor.

Sporene har vært av varierende lengde opp til 50 meter. Noen av sporene har vært med kun godbitdepot i slutten, mens andre har vært med godbiter i varierende frekvens (fra godbiter i hvert tråkk til opphold i 6-7 meter).

Vi nærmer oss vel ti spor nå, hvor jeg har lagt blod i ca. halvparten av dem. Sporene har blitt gått umiddelbart etter at de har blitt lagt. Alle sporene har blitt gått i halsbånd med slakt leiebånd (prøver å holde 100% frie tøyler og null hjelp i starten). Alle startene har vært spontane. Underlag har vært gressplen.

Når jeg legger blodspor så legger jeg egentlig bare et vanlig bruksspor, men jeg drypper litt okseblod (kjøpt på slakteriet) i sporet framfor meg (bruker ei brusflaske med spikerhull i korken).

Enkelte mener at blodet bør legges til siden for sporleggerens spor, og de bruker da ofte en kjepp med en svamp dyppet i blod i enden for å legge blodsporet. De er da påpasselige med å ikke tråkke i blodet selv. Dette gjør de for å prøve å lære hunden å følge utelukkende ferten av blod.

Jeg la selv blodspor på denne måten i starten for en del år sida, men jeg så fort at resultatet ble hunder som vinglet mellom blodsporet og sporleggerens spor (noe jeg ikke vil ha). Andre klarer sikkert å unngå dette, men jeg har altså de siste årene valgt å legge blodet i sporet til sporleggeren. Enkelte jegere rynker på nesa for dette og tror at man da vil få en hund som sporer folk i stedet for vilt (jeg har aldri opplevd dette som et problem med mine hunder).

Planen videre er å fortsette å gå godbitspor med relativt høy frekvens i starten av sporene og lavere frekvens (mer som depotspor) utover i sporene. Vi kommer også til å å redusere blodmengda og øke liggetida gradvis. Vinkler og varierende terreng introduserer vi etter at vi har gått ca ti spor til.

Ingen kommentarer:

Blogglisten