29. juli 2008

Apportering m/dirigering og kryp

I dag har vi hatt ei ny økt med innlæring av apportering med dirigering. Vi har fortsatt å sende fra kon til musematte. Noe frivillig og noe på kommando (håndtegn + se til siden).

Dette var økt nr. tre for både Enya og Tam, og vi så allerede i dag en tydelig økning i intensitet/fart ift. de to første øktene. Hvis vi får til en økt eller to til med det aller første, så tipper jeg at vi snart er klare til å begynne å trene med to matter ute samtidig.

Tam og jeg trente også litt kryp, noe som jeg synes går nokså trått. Til sammen synes jeg vi har trent en god del kryp nå, men dessverre så blir det for lite kontinuitet. Vi driver fremdeles på krabbestadiet. Han har veldig lett for å reise seg, og det virker som han synes hele greia er ubehagelig. Om det er noe fysisk eller om det er meg eller hva det er vet jeg ikke. Coachen har derfor oppfordra meg (igjen) til å lære han å krype etter target stick før jeg tar han inntil min venstre fot igjen. Det skal derfor prøves!

Litt rutetrening ble det også. Vi hadde fokus på frivillig start fra utgangstilling og rett i ruta (LP3). Farten ble riktig så bra selv om det var nokså varmt og langt ut i økta. Tam kan å springe fort bare treneren klarer å trykke på de rette knappene!

I det kommende har jeg som mål at Tam skal bli flinkere til å komme frivillig i utgangsstilling for å starte neste repetisjon _og_ å starte frivillig fra utgangsstilling når han skal utføre en øvelse/moment. Coachen har kommentert at jeg har en tendens til å mase/kommandere Tam for å bli klar til nye repetisjon. Jeg tror dette har litt med at Tam veldig ofte får gå direkte fra lek til ny repetisjon uten å måtte ta veien om utgangsstilling først. Intensiteten direkte fra lek er mye bedre enn fra utgangsstilling, noe jeg nå skal prøve å rette på.

Til slutt ble det en fellessitt med Enya. Begge hadde tendens til å få BC-sitt (framoverlent), så vi droppa hele greia etter 2-3 minutters trening. Dette må trenes på en slik måte at det blir lett å forsterke fin sitt (oppreist holdning). Dette løser vi antageligvis enkelt ved kun å trene tidlig i økta og kun belønne i utgangsstilling (ser ingen grunn til å gå tilbake å belønne dette i front siden man ikke behøver å avbryte repetisjonen for å belønne i utgangsstilling).

Ingen kommentarer:

Blogglisten