1. november 2005

Hold fast, fri ved foten og (bakover?)ligg

I dag ble det 2 ganger 15 min inne.

Vi starta med hold fast. Først med en bit av en hageslange, deretter med en bit av hardplast og til slutt med en middagskniv. Bortsett fra at treneren var litt nonchalant, gikk det ikke så aller verst. Han holdt alle gjenstandene fint (hardt!) i utgangsstilling. Kniven var veldig vanskelig å holde fast når jeg ga han den i front når han var på tur inn i utgangsstilling. Dette må vi trene mere på!

Fri ved foten begynner å bli bra. Vi kan gå flere fem meters-strekker med helomvendinger mellom hver belønning nå. Helomvendingene (til høyre) begynner å bli skikkelig bra. Det vi er dårligst på er nok holdtene. Det blir liksom veldig mye bevegelser både på armer og bein når jeg stopper. Eksperimenterte litt med å vente med å klikke til etter at han hadde sittet noen tideler. Dette funka bra. Holdtene ble roligere og mere kontrollert.

Til slutt trente vi (eller prøvde å trene) litt bakoverligg. Dette er vanskelig. Jeg hadde fullt fokus på å belønne mellom/bak forbena både når han la seg og når han reiste seg opp i stå fra ligg. Vi er ikke i nærheten av Pavlovs bakoverligg, men det begynner å bli bedre. Han beveger seg i allefall lite framover. Jeg innbiller meg likevel at jeg må bruke veldig mye tid her for å få noe som blir bra også uten bevisst belønning...

Ingen kommentarer:

Blogglisten