8. november 2005

Ny treningsbane!

I dag har vi hatt første økta på vår nye treningsbane!

Dvs. på ei grusbane som ligger rett i nærheten av vårt nye hus :)

Relativt stor grusbane med flombelysning! Hvis vinteren lar vente litt til på seg så kan vi få mange treningsøkter her framover. Glimrende med lys, så vi slipper stresset med å være ferdigtrente til klokka fem...

I dag starta vi (som vanlig) med litt rutetrening. Det var tydelig på Tam at det har vært lite trening i det siste. Mye energi!

Jeg lot han ha sporlina på pga bilene som av og til passerer. Hverken bilene eller lina så ut til å påvirke han noe særlig.

Rutetreninga gikk fint. Ca ti reps på inntil 10 meters avstand der Marthe var hjelper og fjerna matta på ca halvparten av repetisjonene. Uten matte er farten bra inn mot ruta, men han ser tydelig etter matta nå han begynner å nærme seg. Denne framgangsmåten bygger definitivt på luring og ikke shaping.

Vi kommer til å fortsette slik også på de kommende øktene, men jeg tror vi kommer til å være mere shapings-fokuserte enn vi var i dag:

1) Litt trening med matte på relativt lang avstand (fokus på fart).
2) Litt trening der jeg varierer mellom med og uten matte (også relativt lang avstand) - luring/fading av target.
3) Litt trening uten matte på kort avstand - shaping (fokus på å _lære_ å finne midten.

Jeg vet ikke helt hva jeg tror er best, men jeg har variert mellom disse tre med hell når jeg har trent på ruta med Storm (den yngste elghunden).

Etter rute-passet ble det en kvil i bilen før vi trente fri ved foten. Jeg synes fri ved foten begynner å bli veldig bra! Det vi har forsømt er holdter, rygging (som vi brukte mye tid på i starten) og vendinger på stedet. Skal prioritere dette nå framover.

Må likevel gi meg selv en god porsjon ris for at jeg nok en gang klarer å holde på for lenge. Tam mister fokus noen ganger på de siste repetisjonene, og det er veldig gode tegn på at treneren slurver både med T, K og FF!

Ingen kommentarer:

Blogglisten