24. september 2005

Meldingstrening og apportering

Har også i dag kjørt en meldingsøkt ute på gressplen. I dag var jeg litt for slurvete med "vis"-kommandoen. Marthe påsto to ganger at Tam hadde begynt å reise seg når jeg gav kommandoen. Han er en tjuvstarter (mon tro om det har blitt forsterket...?).

På slutten av økta kjørte jeg derfor kun de to siste leddene i kjeda (koble på line + "vis"), der jeg hadde fullt fokus på at han skulle sitte og _vente_ til jeg sa "vis".

I økt nr to i dag ble fokus lagt på "sprut" inn til fører med "noe i kjeften".

Hva gjorde vi da?

Marthe holdt Tam i halsbåndet og gav han apportbukken og lot han ta den før han sprang inn til meg og satte seg i utgansstilling (ca 15 m avstand).

Dette gikk overraskende bra (man må ta noen sjanser bare man stopper tvert hvis det bærer galt av sted...).

Vår personlige coach gav forøvrig noen hint om at vi burde heve kriteriene ift hva som er bra nok utgangsstilling.

Enhver klikkertrent hund har jo en perfekt utgangsstilling uten at fører trenger å vri på kroppen, flytte på bena e.l.!!


Min BC skal fra nå av ha en utgangsstilling der han sitter stille!

I tida framover skal jeg sørge for å være streng med meg selv mhp:

-at Tam skal sitte helt stille med frambena i utgangsstilling hver gang både når jeg klikker og mens jeg belønner

-at han skal sitte helt paralelt med meg og ha sin høyre skulder inntil og på høyde med mitt -venstre kne

-at han ikke skal lene seg bort fra min venstre fot med overkroppen mens han venter på leka som _kan_ komme etter klikket (av og til kommer det en godis i stedet for en leke - eller omvendt)

-at bakparten hans ikke forsvinner inn bak min venstre fot

Til slutt i dag trente vi litt fri ved fot. Dette kunne gått bedre... Tam trippet og var "het".

Jeg tror jeg skal belønne mest med godis på fri ved foten framover. Dette sammen med høy frekvens og tidlige klikk og belønning bør gjøre susen. Samtidig er det viktig å være nøye med godbitavleveringa. Enten så bør Tam få belønninga mens han fremdeles holder riktig posisjon (”treat for position”) eller så bør jeg ”bryte helt” etter klikket og gå bakover mens jeg gir han belønninga.

Ingen kommentarer:

Blogglisten