26. september 2005

Gjeting av biler!

I dag ble det ei kort økt gitt :(

Vi hadde en time til rådighet før valpekursdeltagerne kom. Jeg og Tam starta med å trene utgangsstilling. Han var på hugget og jeg belønnet mye med lek.

Jeg hadde akkurat kasta en kong som han løp og henta da en bil passerte mens han var på tur inn til meg igjen. Hva skjedde? Jo selfølgelig – Tam slapp kongen og løp etter bilen. Ut fra parkeringsplassen og ut på en veldig trafikkert vei. Farsan tok kuten etter, men måtte bare konstatere at rampen ikke hadde tenkt å gi opp. Han fulgte nok etter 3-400 meter før han fant ut at det også gikk an å jage bilene som kjørte i motsatt retning. Jeg fikk fanga han da han kom tilbake i full fart etter en bil i motsatt kjørebane. Dette var ikke artig!!

Tam viste faktisk null interesse for biler fram til han var ca åtte måneder. Den siste måneden har det derimot skjedd noe. Dagens lite imporende bragd var tredje gangen han løp etter en bil. Dette kan ikke gjenta seg! Så enkelt er det.

Fra nå av blir det trening i bånd i alle situasjoner der det _kan_ dukke opp en bil. Kjedelig, men dessverre 100% nødvendig. Går ikke an å ta sjansen på at han springer etter biler igjen hverken for hans egen sikkerhet eller for hans framtid som konkurransehund og kompis (jeg tror han kan bli veldig flink til å løpe etter biler hvis han får noen få vellykede repetisjoner til...).

Den kommende tida må det prioriteres å trene på å se på biler uten å springe etter dem. Framgangsmåten blir helt sikkert små-økter ved bilvei med klikk og belønning når Tam ser på bilene, men samtidig forholder seg rolig (dvs tidlige klikk – så snart han retter blikket mot en bil, men før lysten ”tennes”). Etterhvert må kriteriene økes slik at han må se på meg i stedet for bilen for å bli belønna. Jeg vil at biler skal bli et signal for Tam om at han garantert blir belønna i bøtter og spann hvis han velger å ta kontakt med farsan i stedet for å være opptatt av bilen. Om vi får det til blir spennende og se.... Selfølgelig skal vi få det til!

Ingen kommentarer:

Blogglisten