22. september 2005

Innetrenig + sportrening

I dag har vi hatt to inneøkter.

Den første økta (før frukost : ), var det meldingstrening. Marthe var figurant.

Vi har delt meldinga opp i følgende deler:

1) Ta bittet i kjeften ute hos figurant
2) Komme i utgangsstilling med bittet i kjeften (uten å tygge)
3) Avlevering av (løs-)bitt på min "takk"-kommando når han sitter i utgangsstilling
4) Klipse på påvisningslina mens Tam sitter i utgangsstilling
5) På "vis"-kommando skal Tam løpe ut til figurant

Foreløbig har vi bare trent meldinga separat fra søket (Tam får så langt altså belønning "på direkten" ute hos figuranten når vi trener rundering).

Alle delmomentene i meldinga trenes separat før de baklengskjedes. Så langt har vi trent og kjeda sammen alle momentene utenom det jeg over har lista som punkt 1. Dette er det siste leddet når man baklengskjeder. Det var dette leddet som stod på programmet på dagens trening.

Planen for dagens økt var å trene på det jeg over har lista som punkt 1 og 2. I praksis blir disse til sammen ett delmoment.

Jeg startet med å repetere hold fast i utgangsstilling og å komme i utgangsstilling uten løsbitt. Deretter repterte vi å komme i utgangsstilling med løsbittet. Først da var vi klare til å trene på det som var dagens mål.

Jeg gav bittet til Marthe så Tam så det. Dette førte selvsagt til at han løp bort til henne (3 m). Marthe tok han i halsbåndet og ga han bittet når han hadde fokus mot meg. Tam løp rett inn i utgangsstilling hos meg og avleverte på "takk" på første forsøk. Flink bisk!

Vi repterte dette noen ganger med økende vanskelighetsgrad ute hos figurant. Målet var at han skulle ta bittet fra bakken foran føttene til Marthe, men da prøvde han å lure seg inn i utgangsstilling hos Marthe i stedet. Vi senket kriteriene litt for å komme i boks med den siste repetisjonen (ho gav han bittet i stedet for å legge det ned).

Selv om vi ikke kom riktig så langt som planlagt på denne økta, så begynner meldinga å ta form. Inne... På neste økt sitter det nok. Det neste skrittet blir da å flytte meldinga ut i skogen og deretter å sette den sammen med søket. Målet er å rekke det før vinteren!

I den andre inneøkta var det sit i front når jeg stod i ro og når jeg rygget. Dette begynner å gå veldig bra og vi har så smått begynt å sette på kommando. Kjappe, beine sitter :)

Jeg veksler mellom å belønne mens han sitter og å kaste godbiten over hodet på han. Slik kan jeg trene både å "sette seg" og "bli sittende" uten at jeg blander kortene.

Fra sitt-treninga gikk vi rett over på stå i front. Dette ble litt av en overgang (sitt var selvsagt veldig lett tilgjengelig), men med noen "tidlige" klikk fikk noen skikkelig fine stå'er.

Til slutt var det obligatorisk frivedfoten-trening. Inne går dette nå veldig bra. Han følger fint i all gangarter og vendinger. På det meste drøyer jeg det litt over fem skritt før jeg klikker. Det eneste vi mangler HELT nå er holdter. Disse må vi snart begynne å trene på!

I ettermiddag hadde vi ei sporøkt på tur hjem fra handletur på Orkanger. Tam gikk et pinnespor på ca 30 meter. Fem pinner. Marthe var sporlegger.Rett spor i motvind.

Vi gikk over den første pinnen, de fire siste gikk utmerket. Føreren skal ta på seg all skyld for at vi gikk over den første. Tam plukker veldig sikkert!

Problemet var motvinden og en fører som ikke var helt klar når den første pinne dukket opp 1 m etter start-merkebåndet.

Skal begynne å bruke Marthe som sporlegger mere framover. Må være ekstra konsa da.

Planen er å veksle mellom å gå pinnespor og godbitspor framover. Kanskje kommer jeg også til å gå mix-spor (både pinner og godbiter).

Ingen kommentarer:

Blogglisten