30. mars 2009

Målsetninger

I helgen har vi som sagt, vært på kurs hos Fanny og Thomas. Kurset går over flere helger, og vi har fått i oppgave å konkretisere kortsiktige mål (fram til neste kurshelg som er i slutten av mai), mål for sesongen og langsiktige mål.

Det som er viktigst for meg når det gjelder målsetninger er at jeg har klart definerte kortsiktige mål. Dette gjør at jeg klarer å holde mye bedre fokus i treninga mi. De langsiktige målene er også viktige, men de er litt på drømmenivå og er egentlig mest for å få kalibrert seg selv ift. hvor mye tid man har tenkt å bruke på (hvilken) hundetrening i årene som kommer.

For Tam og meg ser dette slik ut:

Mål fram til 23. mai
1) Trene mye sammen med andre og flytte grensa for hvor jeg klarer å belønne bra med lek nærmere andre hunder
2) Lære Tam burleker godt nok til at vi skal kunne bruke det som et verktøy i treningen
3) Ha kommet godt i gang med trening på apportering med dirigering
4) Ikke la ovenstående målsetninger + at vi skal debutere elite gjøre at vi trener dårlig (jeg har tidligere sett at kortsiktige mål/"tidspress" kan gjøre at kriteriene økes i raskeste laget, kombinert med at belønningsfrekvensen går ned)

Mål for 2009-sesongen
1) En førstepremie i elite lydighet
2) Starte A rundering og spor (i alle fall opprykk til A)
3) Bli en tjenestehundekvipasje som er trygge i praktiske oppgaver (planlagt 6.0-godkjenning som tjenestehund-ekvipasje passer ikke på dato og utgår)

Mål for 2010-sesongen
1) Lydighetschampionat
2) Cert i rundering og spor
3) Regodkjenning som tjenestehundekvipasje + tilleggsutdanning rundering

Mål for 2011-sesongen
1) Førstepremie begge dager på NM lydighet
2) Delta NM spor og rundering + championat begge deler

Ingen kommentarer:

Blogglisten