19. mai 2008

Status tjenestehund

Den siste tida har Tam og jeg hatt fokus på de momentene vi må kunne til tjenestehund-godkjenninga om noen uker. Det har derfor blit lite/null LP-trening feks.

Det vi har prioritert når vi har trent på egenhånd har vært overvær på gjenstander og passiv markering i sporet. Siden vi tidligere har hatt apportering i sporet, har vi måtta brukt mye tid på selve markeringa, noe som har gjort at det har blitt mindre tid til sporing. Når vi har hatt tilgang på figuranter har vi den siste tida hatt fokus på lyd - lyd under marsj og lyttepost.

Den passive markeringa er nå på plass i sporet. Vi har trent med relativt små gjenstander i sporet og "spart" de litt større gjenstandene til "tørrtrening" utenfor sporet så langt. Grunnen til dette er at gjenstander på størrelse med feks. en hanske og tradisjonelle sporpinner er de vanskeligste gjenstandene for Tam (slike har han apportert veldig mange ganger). Vi tester likevel med "store" gjenstander i sporet av og til, og det ser ut til å gå bra når han starter sporene med litt lettere gjenstander.

De siste sporene vi har gått har vært av varierende lengde og underlag (fra 200m til 1 km, på jorde, i skog og på grusvei), og det har vært relativt tett med gjenstander (siden gjenstandsmarkeringa har vært det primære med treninga).

Typiske gjenstander har vært tomhylser, små batterier, avklipte fingre fra div hansker, små keramikkbiter, små tøybiter, små lærbiter etc.

Generelt vil jeg si at Tam sporer veldig bra i skogen, men at jeg ikke er komfortabel med å gå spor på varierende underlag (les: grus og asfalt). Ellers begynner den passive markeringa å sitte såpass godt at jeg vet dette går bra hvis vi fortsetter med samme type trening som vi har gjort de siste par ukene.

Erfaringene fra de siste dagers trening gjør at jeg setter meg følgende mål for denne uka:

1. Trene store gjenstander og sporpinner utenfor sporet.
2. Legge relativt tett med gjenstander i sporet slik at vi får mange reps med passiv markering i spor (veldig viktig med max forsterkningskvalitet på gjenstandene!!).
3. Trene grus- og asfaltspor med mix av godbiter og små gjenstander.

I morgen reiser vi til Sølen på sporkurs med Flateby Hundeklubb, så da får jeg se hvor flink jeg er til å følge egne planer når jeg kommer under kommando av andre :)

Ingen kommentarer:

Blogglisten