7. mai 2008

Status passiv markering

I går hadde vi ei ny økt med passiv markering.

Vi starta som vanlig med å klikke og belønne for et par frivillige ligg. Deretter la jeg ned en gjenstand som jeg da fikk dekk + frysmarkering på. Etter noen slike reps med synlig gjenstand, gikk jeg over til å "gjemme" gjenstandene, slik at Tam måtte slå på nesa for å finne dem. Dette er et veldig viktig steg i treninga både når det gjelder markeringer av gjenstander i sporet men også ved for eksempel neseprøva i lydighetsprogrammet.

Å finne + markere er ikke det samme som å finne + markere. Ikke hvis finne først er ved bruk av øyne og deretter ved bruk av nese. Dette må vi se på som to forskjellige "øvelser".

Koks var selvsagt med som psykisk støtte hele veien, noe Tam ikke syntes noe om - når han trener (les: har mulighet til å få belønning) vil han helst ha enerett på ressursene. Det ble derfor litt knurring når koks kom for nær.

På de fleste gjenstanden markerer Tam nå stødig både på syn og på fert, men sporpinnene kan være vanskelige hvis han er veldig på hugget. Litt plukking av pinner ble det også i går, men jeg synes det går framover, og jeg føler ikke at jeg MÅ ligge på 100% foreløbig.

Etter denne tørrtreninga, gikk vi et sporoppsøk med 50 meter spor på et jorde og en boks kattemat i enden. Dette gikk greit. Ved sporslutt ble det ei ny økt med markeringstrening, før jeg la et 20 meter langt spor med fem gjenstander mens Tam flikk "sitt og bli".

Av de fem gjenstandene så var det en pinne, og den ble plukka :) Ved hver gjenstand måtte han markere 3-4 ganger før vi gikk videre.

Jeg har som mål å få til 3-4 slik økter til før mandag (vi har satt oss som mål å begynne å legge skikkelige spor med gjenstander igjen i neste uke).

Jeg tror veien går via mange korte spor som er fulle av gjenstander ala 20-30 meter spor med bare noen få meter mellom gjenstandene. Ved å legge slike spor får man virkelig trent på det man har fokus på: først og fremst markering av gjenstander og i mindre grad spor.

Hvis man vil trene lengre spor før markeringa er på plass får man heller legge disse med mat som belønning. Den framgangsmåten mange velger med å legge gjenstander som belønning i sporet før den passive markeringa er på plass, har jeg vanskelig for å forstå logikken i. Man bør i alle fall ikke legge gjenstander som belønning i sporet samtidig med at man driver og lærer inn passiv markering.

1 kommentar:

Siv sa...

Jeg har også lagt ut film og dekkmarkering :D

Blogglisten