21. februar 2008

Dekkmarkering

I går kveld var vi på trening med hundetroppen. Mitt fokus for kvelden var etter planen sporoppsøk, dekkmarkering og "inn i bilen".

Vi gjennomførtet to sporoppsøk på plenen rett ved brakka der vi holder til. Det første fikk bare noen få minutter liggetid, og sporet gikk på plen og asfalt (ca 10 m hver). Belønning var noen frolics spredd gjennom de siste 15 meter av sporet. Tam valgte feil retning, men snudde nesten selvstendig :) Sporinga var ok, også på asfalt. Det andre oppsøket ble for vanskelig i og med at det ble lagt ved et hjørne/en vegg med mye lukt... Synes likevel at det var skuffende lite sporsug... Uansett så var sporoppsøktreninga vår halvhjerta og dårlig planlagt. Slik skal det ikke være!

Ellers så fortsatte vi å trene på dekkmarkering, som vi har kommet godt i gang med inne den siste tida. Jeg synes dette går veien, men det skal veldig lite til for at han apporterer. Jeg må være strengere med meg selv her og ta ett skritt om gangen. Det er når jeg hever kritieriene for fort at han plukker.

I går trente vi en del på apellplass, litt på gressplen og litt i 20-30 cm høyt gress. Dekkmarkeringa er på plass, men vi trenger veldig mange repetisjoner (med riktige kriterier så vi unngår plukk) før vi kan begynne å tenke på å flytte markeringa ut i sporet.

Han legger seg nå veldig fint, med snute-frys-target på gjenstanden. Dette gjør at han strengt tatt er for tett oppi gjenstanden (han berører gjenstanden på de fleste repetisjonene). Avstand til gjenstand har jeg tenkt å bry meg om først når "resten" er på plass. I praksis så prøver regner jeg med at avstanden blir gradvis større i og med at jeg klikker konsekvent hvis han legger seg litt langt fra.

Bruken av frystarget gjør at Tam allerede etter noen få økter er veldig flink til å holde fokus mot gjenstanden. Hvis jeg venter med å klikke, flytter han seg enten nærmere gjenstanden eller toucher gjenstanden tydelig med nesa.

Inn-i-bilen-treninga synes jeg går bare så som så. Tam synes at det er skikkelig python å bli satt i bilen på trening, så her har vi en jobb å gjøre. Jobben består i følgende: Alltid belønne når hopper inn i bilen + Ha ei lita inn-i-bilen-økt på hver eneste treningsøkt. Fordelen med å få dette skikkelig på plass er både at vi unngår et tydelig ubehag hver gang han settes i bilen og at vi trenger den i "inn-i-bilen-med-munnkurv-øvelsen" i godkjenningsprogrammet.

Ellers ble det også litt enkeltsitt- og enkeltdekktrening i går. Vi trente med mye bruk av forstyrrelser (kasting, spretting, trilling av ball etc) og det gikk veldig fint! Sittende ble opp til et par minutter lange, mens den lengste dekken var på litt over fire minutter med skjult fører.

Vi trente også litt konkurranselik avstandsdirigering på lange avstander. Jeg lot være å bla innom stå-ligg-stå da dette ikke fungerer tilfredsstillende på lang avstand foreløbig. De andre forandringene var stort sett fine. Litt framdrift på sitt fra stå en gang var vel engentlig det eneste å sette fingeren på.

Fri ved foten ble det også litt tid til. Hovedsakelig med synlig avstandsbelønning. Som vanlig(!) får vi litt lyd når vi går i nærheten av andre hunder. Dette er veldig vanskelig, så her må vi nok ta oss selv i nakken og få trent med overdrevent høy belønningsfrekvens i situasjoner med overdrevent mye hundeforstyrrelser.

Ingen kommentarer:

Blogglisten