5. april 2009

Tvinge hunden til å leke?

I dag har Ola, Tam og jeg vært på banen til schæferhundklubben i Trondheim og trent (vi er medlemmer der pga av deres fantastiske treningsanlegg, som ligger ti min fra der vi bor).

Vi jobbet med noen elitemomenter (mannekengen og avstandsdirigering), men hovedfokuset mitt ligger faktisk andre steder for tida - vi er inne i en periode der jeg føler at jeg ikke får med Tam skikkelig i treninga...

Dette gjør at jeg føler ting går trått, med det resultat at trening ikke er spesielt stas om dagen.

Fart og intensitet har alltid vært en utfordring for meg med Tam (og er det fremdeles), men nå i det siste føler jeg at jeg også har kommet til kort mhp. kvalitet på belønningene. Slik har det ikke vært før. Jeg føler rett og slett at jeg ikke får belønnet han bra nok verken med lek eller godis.

Bedre blir det kanskje ikke av at Thomas og Fanny har satt griller i hodet på meg mhp hvordan vi bør leke og ikke :)

Mye "ny" lek påvirker nok ikke kvaliteten på leken i positiv retning, på kort sikt (vi får håpe at det gjør det på litt lengre sikt).

Jeg merker at det er flere ting som antageligvis blir feil slik jeg gjør det nå:

1) Jeg skal lære Tam å leke på en ny måte, samtidig med at han ikke er helt på hugget (nå er i det minste løpetida på våre tisper over, så jeg håper på snarlig bedring)

2) Jeg skal lære Tam å leke på en ny måte, samtidig med at jeg har bestemt meg for å lære han å like lek i gradvis vanskeligere situasjoner (tettere på andre hunder)

Det jeg har gjort annerledes nå enn før er følgende:

1) Jeg bruker mere drakamp og mindre jakt (kasting) enn jeg har gjort tidligere.

2) Jeg utfordrer han med å ta fram godis eller leke 2 mens han er i lek (drakamp) med leke 1. Målet er at han ikke skal slippe leke 1 før jeg sier "bra" eller "takk". Jeg vil også at jeg skal kunne være passiv et sekund eller to (men ikke tre :), uten at han slipper frivillig.

3) Dersom han avbryter leken frivillig pga en eller annen form for forstyrrelse, så fortsetter jeg leken og "insisterer" på at han også skal fortsette. Når jeg gjør dette får jeg en skikkelig dårlig følelse - liksom at han tvinges til å leke (hvor går grensen til negativ forsterkning her? - skal jeg bare bite sammen tennene og fortsette og la observasjon over et par uker/resultatet få bestemme om dette er ok eller ikke?).

Jeg kjenner at det ikke er helt riktig å flytte dette inn i treninga enda, og at jeg nok burde trene på dette som en "egen" adferd, og det har jeg delvis også gjort, men ikke 100%... Meningen er jo ikke at innlæring av bedre lek skal gå på bekostning av kvaliteten på treninga, men tvert i mot.

Hmmm... Frustrerende nok å ikke å klare å få fram riktig intensitet og lyst hos Tam om jeg ikke også skal føle at jeg gir han semi-optimal/dårlig belønning.

Inntil videre tror jeg at vi fortsetter i samme gata, men at vi er veldig flinke med å kjøre korte treningspass, slik at jeg i det minste legger til rette for ønsket (høy) intensitet.

Hadde det vært slik at vi hadde trent veldig mye i det siste, så hadde det kanskje vært på sin plass med en liten treningspause, men mye trening har det faktisk ikke vært i det siste...

Heldigvis er det noen som mener at det er når det butter i mot at læringa skyter fart - jeg som alltid har trodd at veien til riktig adferd går gjennom belønning og ikke via straff :D

1 kommentar:

Thomas sa...

Så mye krav og lite moro! Lek skal først og fremst være løssluppen moro for begge parter! Deretter kan man smyge inn noen leksjoner om sunnere, smartere eller mer intensive måter å leke på, og belønne rikelig med å leke slik som hunden syns er mest gøy.
Iblant syns jeg man skal være litt sta og insistere på å få hunden igang for å unngå å forsterke at hunden velger bort belønninger, men det må først og fremst skje gjennom å være engasjert og ha det moro selv. Jeg hadde brukt jaktlek for hva det er verd, men med god timing. Dvs helt fra starten for å få hunden igang, og for å forsterke god lek. Men ikke etter at hunden ikke engasjerer seg i drakamp.

Blogglisten