25. januar 2009

Hva er målet for økta?

Jeg synes selv at jeg er relativt flink til å planlegge øktene mine. Jeg er også flink til å sette meg mål, men kanskje ikke pr. økt.

Før (nesten) alle økter tenker jeg gjennom hva jeg skal trene på, men jeg tenker sjelden gjennom hva som er _målet_ med økta. Kanskje det betyr at målet mitt er å trene på det jeg har planlagt - å følge planen? Jeg vet ikke.

Det jeg vet er at min "tilfredshet" etter ei økt avhenger av hvordan jeg var "til sinns" under økta, mer enn hvordan treninga faktisk gikk. Var jeg innbitt? Var jeg i godt humør? Var jeg sur?

Jeg tror jeg med 100% sikkerhet kan si at det er de øktkene der jeg er i skikkelig godt humør at jeg (og Tam) presterer best. Dette er de beste øktene! Så hvorfor ikke sette seg som mål at man alltid skal gå for den gode føelsen og det gode humøret?

Når jeg leser det jeg selv skriver nå, så synes jeg at dette høres selvsagt ut. Og det er det, når man holder (riktig) fokus!

Sitat Susan Garrett:
When I train my dogs I talk to them in a different way. I have so much fun and so do the dogs. I think if you could rank the amount of enjoyment you got out of a training session from 1 -10 and based it on how many times you were happy or proud and how many times your dog appeared to be happy or proud (if that is possible) and you set goals for your training not so much upon “teaching a dogwalk” but rather, hitting an 8 or higher on the quality-of-fun-for-training scale, you possibly would end up with the best trained dog you have ever owned.

1 kommentar:

Kari-Anne Undlien sa...

Men, er det ikke en grunnregel at man ALDRI trener hund når man selv er i dårlig humør?

Og, vil ikke det gode humøret uansett komme av seg selv med en godt gjennomtenkt treningsøkt?

Hva kjennetegner en god treningsøkt forresten? Gå det an å sette opp noen "pinner" på det?

Blogglisten