15. juni 2007

Statusrapport

I vår har det blitt mye bruks og lite lydighet. Vi har kommet et langt steg videre med sporinga og et langt steg videre med runderinga, men lydighet har det blitt heller dårlig med.

Vi kom relativt tidlig i gang med sporinga, men jeg har ikke vært helt tilfreds og det påvirka treningsiveren i starten. Dette har forøvrig snudd, så nå går alt så mycke bätre :)

Tidligere i vår syntes jeg Tam hadde alt for dårlig drag i lina, og i tillegg gikk han over pinner både titt og ofte. Med økte treningsmengder har dette snudd. Nå har vi bra drag i lina, og han går sjelden over gjenstander i sporet (den siste tida har vi lagt både pinner og feltsøk-gjenstander i sporet pga. at Tam nå ikke bare er NBF-hund, men også en macho tjenestehund).

På enkelte spor synes jeg likevel at han tar seg noen uønskede pauser. Pausene kommer stort sett når han er sliten og/eller når sporene er i vanskeligste laget (feks på hardt/uvant underlag/vegetasjon). Taktikken for at dette skal bli bedre, er å fortsette å gå mye spor, men samtidig passe på å holde relativt lave kriterier (ikke for langt og for vanskelig). Forstekningsfrekvens og -kvalitet er alltid viktig - særlig for Tam som ikke er typen som går gjennom ild og vann for glansbilder i noen sammenheng.

Når det gjelder runderinga, kan jeg vel snart si at meldinga er i boks. Det er den selfølgelig ikke, men pr. nå har vi ingen typiske problemer. Problemene vi hadde i høst og vinter med at han tok bittet tidlig på noen få økter, løste vi lett med å tape fastbittet slik at det ble umulig å gripe - samtidig med at vi trente en periode med løsbitt.

Det som ikke er bra i runderinga, er systemet. Dvs - han er relativt flink til å søke rett ut i 50 m - også i nytt terreng - men når han ikke finner fig "på direkten", så har han en tendens til å søke bakover til forrige funnsted. Dette føler jeg at vi har på glid, ved å ta inn figurantene for hvert slag, for så å la de gå framover og tilbake når de skal plassere seg for neste slag.

Intensiteten skal jeg ikke si så mye om. Jeg kan konsentrere meg om å trene bedre eller sutre og si at jeg vil ha en malle. Akkurat nå er jeg mest i humør til å si at jeg skal konsentrere meg om å trene bedre :)

Som sagt, har det blitt veldig lite lydighetstrening i vår. Målsettinga om opprykk til elite i løpet av sesongen har jeg likevel ikke gitt opp. Vi skal på valpetreff på Kronbacken om tre uker, så fram til da skal vi gjøre en stor-offensiv slik at dagene med Europas beste LP'ere blir så konstruktiv som mulig. Fokuset akkurat nå ligger på øvelsene Innkalling med stå og dekk og Avstandsdirigering.

Innkallinga har vi prøvd å kjede et par ganger den siste uka, men vi har ikke helt god nok stimuluskontroll foreløbig. Utførelsen av stå'en og dekk'en har jeg forøvrig ok inntrykk av. Fokus på direkte belønning og "vill og gal BC" har også tatt oss et lite skritt i riktig retning når det gjelder fart. På avstandsdirigeringa kjennes det ut som det gjenstår 200 treningsøkter før vi kan gjennomføre en hel øvelse. Vi får håpe at det bare er halvparten, så begynner det kanskje å nærme seg om fire måneder. Kanskje Kristiansund eller Bjugn i oktober?

Ingen kommentarer:

Blogglisten