13. november 2006

Inneøkt på Solbakken

I kveld ble det ei inneøkt på Solbakken. Innkalling med stå, stå under marsj, dekk under marsj og avstandsdirrigering sto på programmet.

Vi har hatt noen økter med innkalling med stå innendørs i det siste, og dette har gitt resultater! Jeg har i det minste blitt "tryggere" og er mer komfortabel med å trene på dette nå, ikke minst ute. Dette høres kanskje rart ut, men denne øvelsen synes jeg er såpass vanskelig å trene på, at det lett blir til at jeg trener på noe annet. Og DET går jo ikke an :)

Innkalling med stå har jeg lært inn ved å klikke mye for frivillig stå i front, der jeg har belønnet delvis med ball og delvis med godis, som har blitt kastet over hodet og bak Tam ved levering. Dette har fungert bra, og jeg trener fremdeles etter de samme "prinsippene". Den største utfordringen er å få både bra fart fram til stoppen og bra stopp. En av hvert er lett - begge deler er vanskelig :)

Stå og dekk under marsj er forsåvidt ferdige øvelser, men vi har ikke 100% stimuluskontroll. Det hender (fremdeles) at han av og til dekker på stå-kommando, og omvendt. Ellers har han en tendens til å ta et steg ut til venstre på stå'en. Dette er pirkearbeid som krever god timing, og strategisk og ikke minst rask avlevering av belønning.

Avstandsdirrigeringa er og blir vanskelig å få helt ferdig (ja, jeg snakker om LP2 med bare sitt og ligg). Strategien nå er å lære han å sitte mange sekunder etter at han har satt seg opp eller lagt seg ned, før han får klikket.

Ingen kommentarer:

Blogglisten